Terugblik Wereldwinkel Ontmoetingsdag in Den Haag

Het was een stralende zaterdag, 26 maart 2022, dat uit het hele land wereldwinkeliers afreisden naar Den Haag voor een Wereldwinkel Ontmoetingsdag. Samenwerkingsplatform Wereldwinkel.nu had het Museon uitgekozen als locatie om de wereldwinkeliers te verwelkomen. Als bonus konden de deelnemers daardoor ook rondkijken in de One Planet tentoonstelling die in het museum gehouden werd.
 
Maar de reden om te komen was voor de meesten in de eerste plaats natuurlijk: elkaar weer eens in levende lijve zien, elkaar inspireren, horen hoe het ermee gaat en misschien blijft je bij een van de kraampjes ook nog wat aan de vingers kleven.
 
Een gezellige dag vol inspiratie en ontmoetingen. Ans, Joop, Otto en Ruud uit Wereldwinkel Venlo waren erbij.
 
Er was een informatiemarkt. Deze was in twee locaties gesplitst. Zowel op de begane vloer bij de entree, als op de eerste verdieping, kon je in gesprek met standhouders, en horen wat het verhaal is achter hun producten.
 
Drie sprekers stonden er op het programma, waarvan Kathleen Ferrier voor de meesten de bekendste wel zal zijn. Zij had een aantrekkelijke vorm gevonden om haar verhaal te doen: ze had Henk Peter Steenhuis meegenomen om haar vragen te stellen, en ook de zaal te betrekken, zodat haar verhaal meer een dialoog werd.
 
Kathleen Ferrier is voorzitter van de Nederlandse UNESCO-commissie en aangetrokken als ambassadeur van de campagne "koopeenbeterewereld" en adviseur van Wereldwinkel.nu. In haar verhaal ging ze in op een opiniestuk dat ze geschreven heeft, samen met Karen Kammeraat (Stichting Fairtrade Nederland) en John van Balen (Platform Wereldwinkel.Nu), dat geplaatst is in Trouw (editie 11 maart 2022). Een mooie illustratie bij haar oproep "minder bescheiden" te zijn. Als wereldwinkel heb je een boodschap van verbondenheid en rechtvaardigheid, laat die horen! (Op de foto Kathleen Ferrier en John van Balen van Wereldwinkel.nu)
 
Hans Beljaard was door Wereldwinkel.nu gevraagd na te denken over een nieuwe merkstrategie en uitstraling voor wereldwinkels. Hij gaf een presentatie vol voorzetten over hoe je je als wereldwinkel nog sterker in de markt kunt zetten als de prachtige, hippe cadeauwinkel die je bent. Sleutel zijn uniforme uitstraling en herkenbaarheid. Het platformbestuur van Wereldwinkel.nu en de Inspiratiegroep hebben een mooi product gezien, waarmee ze nu naar de individuele winkels kunnen stappen. Benieuwd wat de toekomst zal brengen.
 
Voor wie meer wil weten over de geschiedenis van Fairtrade Nederland, was de lezing van Peter d'Angremond een aanrader. Hij is directeur van deze organisatie, die zich positioneert als "zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging". Hij ging terug naar de tijd van oprichting, in 1988, onder de naam Stichting Max Havelaar en vertelde over de groei en de impact op het aanbod die er geweest is. Hij sloot af met een blik op actuele ontwikkelingen, zoals de klimaatdiscussie, en het belang van verbinden en verbanden leggen daarbij.
 
Verbinden, dat was natuurlijk ook het grote overkoepelende thema van deze Ontmoetingsdag. Wij vanuit Venlo kijken terug op een mooie, positieve en gezellige dag, een initiatief dat absoluut voor herhaling vatbaar is.
 
Bekijk hier het fotoverslag.