Koerskaart voor impact Wereldwinkels

4 november 2023 organiseert het platform Wereldwinkel.Nu haar halfjaarlijkse Ontmoetingsdag. De hele dag wordt de metafoor gebruikt van een bus, een bus op weg naar ‘welzijn voor iedereen’. Als chauffeurs van deze bus bepalen winkels zelf hun doelen en de passende versnelling. Als handvat krijgen de bezoekers een door het platform ontwikkelde koerskaart mee, met 3 impact oriëntaties: fundamenteel, breed en diep.

Iedere wereldwinkel is een impactorganisatie. Wereldwinkels zijn organisaties die impact willen maken met hun bijdragen aan een betere wereld (ontwikkeldoelen). Het belangrijkste middel daarbij is Fairtrade ofwel eerlijke handel.
Als chauffeurs van een bus met als bestemming ‘eerlijke verdeling van welzijn’
bepalen winkelbesturen zelf hun oriëntatie en de passende versnelling.

Wereldwinkel Venlo is actief op alle 3 de impact oriëntaties:  

FUNDAMENTELE IMPACT ORIENTATIE
Oriëntatie op de criteria van World Fair Trade Organisation en andere Fairtrade certificerings-programma’s, zoals dit door de jaren heen de basis is.
Alle producten die het Fairtrade Keurmerk (voorheen Max Havelaar) of WFTO gecertificeerd zijn(World Fair Trade Organisation).

In onze winkel verkopen wij producten die Fairtrade gecertificeerd, zoals food van FTO Fair Trade Original en producten van organisaties, die WFTO gecertificeerd zijn zoals die van Madat, Sarana en Gone Arty en Sjaal met Verhaal.

BREDE IMPACT ORIENTATIE
Een verbreding van de fundamentele impact oriëntatie, door de basis niet alleen toe te passen op producten en producenten in aandachtslanden van het zuidelijk halfrond, maar ook voor onder-nemers in andere landen en inclusief Nederland.

Producten waarbij op een andere wijze aan maatschappelijk ondernemen is gedacht. Geproduceerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, milieuvriendelijk (recycling), of lokaal geproduceerd waardoor (vervuilend) vervoer minder aan de orde is.

Wereldwinkel Venlo verkoopt producten van: 

  • Let's Do Goods (sokken)
  • Marcel’s GreenSoap
  • Mixblik
  • Seepje producten
  • Pools aardewerk
  • Kaarten van Mooi Mens en Floris.
  • Czech Tsjechisch houten speelgoed

DIEPE IMPACT ORIENTATIE
Verdiepen wil zeggen dat lokaal ondernemerschap in de aandachtslanden zelf ondersteunt wordt, zonder (of met minder) export. 

Wereldwinkel Venlo investeert een deel van haar vermogen via leningen aan ondernemers in de aandachtslanden 
- Crowdfund platform Lendahand-PlusPlus 
- Oikocredit microcredieten

We werken doelgericht samen: intern, extern, lokaal, landelijk en internationaal. De Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, Global Goals ofwel SGD;s  bieden een gemeenschappelijk kader voor ons handelen. 

Spreekt jou onze activiteiten aan en wil je op als vrijwilliger of een of ander wijze een bijdrage leveren. Neem graag contact op met Joop Karremans, 06 5105 4107.