Wereldwinkels op Impact Fair in Jaarbeurs Utrecht

 

 

 

Met een kleurrijke vrolijke stand, geschenkpakketten en producentenverhalen in beeld en geluid. 

3, 4 en 5 april 2025 opent Koninklijke Jaarbeurs haar deuren voor de tweede editie van de Impact Fair, de grootste Impact Experience van Europa. Een vakbeurs en lifestylebeurs bedoeld voor iedereen die op een positieve manier wil bijdragen aan de wereld van morgen en op zoek is naar inspiratie. Dé plek waar je impact maken kunt beleven, concrete handvatten krijgt en de juiste mensen ontmoet.
8000 m2, 7000 bezoekers, 350+ exposanten en sprekers, 15 podia. 

Wereldwinkels mogen als enige op de beurs verkopen, fairtrade en anderszins duurzame producten. Ze doen dat met verve in een eigentijdse 40m2 stand, die tevens de uitgang vormt van de beurs. Twee Wereldwinkelplatformen werken hiervoor samen. In totaal vertegenwoordigen ze circa 100 van de 170 zelfstandige Nederlandse Wereldwinkels. 

 

Wereldwinkel geschenkpakketten, bijzondere relatiegeschenken

De huidige tijd vraagt om scherpe profilering van het verhaal van eerlijke handel en de zin van ontwikkelingssamenwerking, gebaseerd op de wereldwijde fairtrade principes.

Zoek de vrolijke kleurrijke beleving van verbinding met elkaar in één wereld. in Nederland helpen duizenden wereldwinkelvrijwilligers klanten kiezen voor een cadeau. Een bijzondere dimensie, die ook na het moment van schenken doorklinkt. Bezoek één van de ruim 170 Wereldwinkels. Bijvoorbeeld om het kerstpakket van jouw organisatie te regelen.  

Klik hier voor de geschenkenpakketten pagina op wereldwinkel.nl .

In de dialoog hoek van de stand proeven bezoekers van fairtrade producten: chocolade van Chocolatemakers, Cashewnootjes van Johnny Cashew en biologische Lautaro wijnen uit Chili. Uitleg bij de wijn geeft Victor(links), de voormalige directeur en nu ambassadeur voor de producerende wijn coöperatie. Ter inspiratie voor organisaties zijn voorbeelden van Kerst/geschenkpakketten te zien, evenals een prachtige gedekte tafel met o.a. Tunesisch aardewerk en olijfhouten producten. Op een beeldscherm vertellen ook video's in beeld en geluid de verhalen van producenten. 

De eerste 2 dagen zijn voor de zakelijke markt. Op de 3de dag, de publieksdag ontvangen we belangstellenden en vertonen op een 2de beeldscherm een presentatie over de 10 fairtrade principes en fairtrade certificering. 

Op alle beursdagen van de Impact Fair nodigen de Wereldwinkels samen met VNG stedenverband impactschilder Manuel Alaníz uit. Zijn kunstzinnige manier van werken aan maatschappelijke ontwikkeling verbindt hij aan onze boodschap van eerlijke handel. 

Manuel Alaniz is opbouwwerker en kunstschilder uit het Noordelijkste departement in Nicaraqua. Met zijn schilderprojecten versterkt hij gemeenschappen in binnen- en buitenland. Tweemaal per jaar komt hij dit doen in Nederland via een Nederlands-Nicaraguaanse stedenband. Hij werkt dan samen met scholen. Zijn inspiratie haalt hij uit tekeningen, die de kinderen maken over een eerlijke en duurzame wereld. Hier op de zijkant van een flatgebouw.

Geïnspireerd door foto's van producenten maakt Manual eerst een schets. Vervolgens zet hij die op panelen en kleurt die samen met de beursgangers in. 

In het artikel over zijn ontmoeting met Manuel geeft wereldwinkel ambassadeur Babah Tarawally dit bijna poëtisch weer. Klik hier voor dit artikel over de achtergronden van deze schilder en dit kunstproject.

Op de foto midden rechts in de collage van links naar rechts, Manuel, Babah en Ronald van der Hijden, vertegenwoordiger van de koepel van stedenbanden tussen Nederland en Nicaragua.