21 mei Euregionale Fairtrade conferentie bij Fontys Venlo

Euregionale Fairtrade conferentie bij Fontys Venlo

Op donderdag 21 mei 2015 vindt op de Fontys Internationale Campus Venlo een Fairtrade conferentie plaats, georganiseerd door het Fontys lectoraat Crossing Borders, de Gemeente Venlo en verschillende Duitse en Nederlandse burgerinitiatieven (zoals “Fairliefd”,  Venlo). Het thema is: “Hoe word ik een succesvolle Fairtrade gemeente, school, kerk of horecagelegenheid?”

Opzet van de conferentie

In een plenaire deel wordt ingegaan op het belang van een Fairtrade titel voor Fontys en voor de Gemeente Venlo. Vervolgens vertelt de Stichting Max Havelaar over een nieuw initiatief: klimaatneutrale koffie. Zowel plenair als in de workshops zullen Fairtrade steden, onderwijsinstellingen en organisaties uit Nederland en Duitsland best practices presenteren. In de workshops is veel ruimte voor interactie tussen Nederlandse en Duitse deelnemers. De opzet is dat men kan leren van spannende initiatieven, maar ook van “typerende mislukkingen” aan de eigen en aan de andere kant van de grens. Daarnaast biedt de conferentie kansen voor nieuwe samenwerkingsverbanden en uitwisselingsprojecten tussen deelnemende gemeentes, scholen en bedrijven.

Leveranciers en importeurs van Fairtrade producten alsmede organisaties uit de Duits-Nederlandse grensstreek presenteren zich op een markt. Ook is er een traditioneel Indonesische Fairtrade maaltijd (zie ook de flyer voor het precieze verloop).

Wat is Fairtrade en wat een Fairtrade Gemeente/School, etc.?

Fairtrade (eerlijke handel) helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Kopers die producten afnemen bij Fairtrade boerencoöperaties zijn verplicht een minimumprijs te betalen. Deze is bedoeld om de boeren te beschermen wanneer de wereldmarktprijs daalt.

De Fairtrade titel voor Gemeentes, Scholen kerken en restaurants is een initiatief van ICCO, de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels en Stichting Max Havelaar. Om zo’n titel te bemachtigen moeten gegadigden aan verschillende campagne criteria voldoen, waaronder het schenken van Fairtrade koffie,  voorlichting/onderwijs en spraakmakende acties over Fairtrade.

Contact; Meer informatie en aanmelding (uiterlijk 12 mei, deelname is kosteloos) bij: 

Programma

15:30-16:00 Ontvangst met koffie en thee

16:00-17:30 Plenaire opening

16:00-16:10 Opening door gespreksleider Henning Janssen, Opleidingsmanager                             International Fresh Business Management. Henning gaat in gesprek met

                     Dr. Thomas Merz, directeur van Fontys International Business School, en                      Stephan Satijn, Wethouder voor Economie en Kennisinfrastructuur van de                      Gemeente Venlo. Het thema luidt: Het belang van de titel “Fairtrade School”        resp. “Fairtrade Gemeente”.

16:10-16:50   -Voordracht door Fenny Eshuis, policy director van de Stichting Max                                        Havelaar, over klimaatneutrale koffie.

                     - Presentatie door Lisa Herrmann en Maike Schliebs over de                                                 campagnes "Fairtrade-gemeente" en de "Fairtrade-school" van Transfair                                            (Duitsland)

16:50-17:25  Best practices van Fairtrade-gemeentes, -scholen, -kerken, en                                 -horecagelegenheden uit Duitsland en Nederland

17:30-18:30 Workshops (met simultaan vertaling Nederlands-Duits)

Workshop 1: Fairtrade-gemeentes – startersworkshop (Nederlands)

Workshop 2: Fairtrade-gemeentes –  uitwisseling en netwerken (Nederlands en Duits)

Workshop 3: Fairtrade-scholen (Nederlands en Duits)

Workshop 4: Fairtrade en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in uw bedrijf  of organisatie in Nederland en Duitsland

18:30-19:30 Activiteiten

                1) Fairtrade-maaltijd

                2) Fairtrade-markt

Ad 1) Traditioneel Indonesische maaltijd (rijst met gado-gado, pisang goreng, kroepoek, seroendeng) bereid met Fairtrade- en biologische ingrediënten.

Ad 2) Markt waar Fairtrade-organisaties zich presenteren, zoals importeurs van Fairtrade- producten, Fairtrade-horecagelegenheden en anderen.